سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، یاری می رساند، حکمت ره می نماید . [امام علی علیه السلام]
طبیعت تاوان - دانش نامه
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 332554
بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 11
........... درباره خودم ...........
طبیعت تاوان - دانش نامه
........... لوگوی خودم ...........
طبیعت تاوان - دانش نامه
........ پیوندهای روزانه........
صدام [141]
[آرشیو(1)]


............. بایگانی.............
جک
مطالب پزشکی
کوروش
ورزش ایران باستان
چشمه
عکس
خیام
عربستان
دخانیات
خلاصه ی از تاریخ ایران
دانلود سریال های باغ مظفر
پیکاسو
Age of Mytholog کد های تقلب
زندگی نامه پل سزار
درباره ی صیف الله
طبیعت تاوان
لیزر
کوه اورست
تاریخ چیست
خواص ماهی
خواص سویا
مکانیک
بی اشتهایی
حمله ی نظامی به ایران
قانون پاپکر
فیبر نوری
انرژی هسته ای
مایعات و شیمی درمانی
اهرام ثلاثه
قد انسان
اندازه گیری شعاعزمین
تغذیه ی درست
قیامت
بیماری سارس
ابوبکر
نفت
امواج مغناطیسی
بی عنوان
معنی سوره ی قیامت
معنی سوره ی ال عمران و فاتحه
داستان
داونچی
الکترون
نور
از سیر تاپیاز صدام
جنگ و مرگ
تندرستی و ازادی
علوم کامپیوتر
کسب در امد ازاینترنت
دانلود جدید ترین نرمافزار ها ی موبایل
کد تقلب GTA5
تاریخ باستان
کاربرد نظر سنجی در اینترنت
فلیور و هدایت
فضای شهر ما و ذهن ما
شب قدر
باختین وزندگی روز مره
ترافیک و شهری بی انظباط
بنیامین وزندگی روز مره
فرو پاشی خانواده
سنت انسان ها
زغال سنگ
دانستنی های مفید
سکوت انسان ها
الکترونیک
برق
کتاب اسطوره شناسی سیاسی
یک نظر علمی درباره ی فرهنگ
کتاب جامعه ی مدنی جوان
کتاب خط قرمز
مشکلات پسته کاران حل خواهد شد
کتاب قرن روشن فکران
کتاب زندگانی تولستی
کتاب خاطرات جوانی
کتاب هنر و تاریخ
کتاب در امدی بر انسان شناسی
موفقیت کاشت مستقیم برنج در گلستان
کتاب قوم شناسی سیاسی
کتاب محکومان
کتاب علوم انسانی
کتاب امپراطوری نشانه ها
از فرهگ تا توسعه
کتاب خشونت سیاسی
ایران بیش از 33 نژاد بز وگوسفند دارد
کتاب تاریخ اندیشه ونظریات انسان
کتاب انسان شناسی شهری
کتاب نظم جهانی
مکانیزاسیون
زمستان 1385

.......جستجوی در وبلاگ .......

............. اشتراک.............
 
............آوای آشنا............

........... طراح قالب...........


 
  • طبیعت تاون

  • نویسنده : محمد:: 85/10/21:: 5:0 عصر
    کیپ تاون
    شنبه - ۱۶ دی ۱۳۸۵

    Table Mountain از مناظر طبیعی و بسیار زیبای کیپ تاون
    کیپ تاون (Cape Town) سومین شهر پرجمعیت در آفریقای جنوبی است. این شهر پایتخت ایالتی وسترن کیپ (Western Cape) و همچنین پایتخت قوه مقننه آفریقای جنوبی است که مقر مجلس شورای ملی و بسیاری از مراکز و دفاتر دولتی است.

    شهرت کیپ تاون به خاطر بندرگاه و همچنین مناظر طبیعی آن است که شامل نقاطی چون Table Mountain و کیپ پوینت (Cape Point) میشود. این شهر به خاطر جغرافیای خاص خود در میان زیباترین شهرهای جهان دسته بندی شده است و محبوبترین مقصد توریستی در آفریقای جنوبی به شمار میرود.

    بندر کیپ تاون به عنوان ایستگاه سوخت گیری برای کشتیهای هلندی که به مقصد آفریقای شرقی، هند و آسیا در حرکت بودند ایجاد شد و شهر در ابتدا در اطراف این بندر شکل گرفت.

    کیپ تاون در سال 1652 به عنوان اولین کلونی دایم اروپایی در بخشهای جنوب صحرا تاسیس شد و به سرعت از پایگاه مرزی اروپاییان در قلعه امید نیک (Castle of Good Hope) وسیعتر گشت و تا زمانی که شهر جدید ژوهانسبورگ با کشف معادن طلا و الماس در 1887 از آن پیشی گرفت، بزرگترین شهر آفریقای جنوبی باقی ماند.

    فرودگاه بین المللی کیپ تاون که دومین فرودگاه شلوغ آفریقای جنوبی و مسیر اصلی رفت و آمد جهانگردان است نیز از جمله تسهیلاتی است که در این شهر وجود دارد.

    تاریخچه
    اولین ساکنان شناخته شده منطقه وسترن کیپ (دماغه غربی) در حدود 100,000 سال قبل از میلاد به آنجا رسیدند. قبل از اینکه در سال 1486، کاشف پرتغالی بارتولومیو دیاز (Bartholomew Diaz) به منطقه ای که امروز به نام کیپ تاون شناخته میشود اشاره کند، هیچ تاریخ مکتوبی از این شهر وجود ندارد.


    از خیابانهای شهر کیپ تاون
    دومین گزارش ثبت شده از آن نیز در سال 1497، توسط کاشف مشهور پرتغالی واسکو دوگاما (Vasco Da Gama) انجام شده است. این منطقه تا 1652 هیچ تماس مداوم قانونی به اروپاییان نداشت تا اینکه یان ون ریبیک (Jan van Riebeeck) و کارکنان دیگر کمپانی هلندی هند شرقی (Company Dutch East India) برای تاسیس یک ایستگاه بین راهی، به آنجا فرستاده شدند.در سال 1679 شخصی به نام سیمون ون در استل (Simon van der Stel) که شهر استلنبوخ (Stellenbosch) به یاد او نام گذاری شده است، به عنوان فرماندار جانشین ون ریبیک شد.

    در سال 1780، فرانسه و انگلستان بر علیه یکدیگر وارد جنگ شدند و هلند نیز به نفع فرانسه به این نبرد پیوست. با این وجود در سال 1795، هلند مورد هجوم فرانسه قرار گرفت و کمپانی از نظر مالی کاملا ویران شد. در این بین شاهزاده پرتقال (Prince of Orange یک لقب اشرافی وابسته به پرنس نشین orange در جنوب فرانسه) به انگلستان رفت.

    نیروهای بریتانیایی مجبور بودند تا پایان جنگ از دماغه در مقابل فرانسویان محافظت کنند. بالاخره بریتانیا موفق شد در نبرد مویزنبرگ (Muizenberg) دماغه را فتح کند.

    بر اساس موافقتنامه صلح، دماغه در سال 1802 دوباره به هلند تحول داده شد.هر چند سه سال بعد، جنگ از سر گرفته شد و در سال 1814، با پیروزی بریتانیا به پایان رسید و بریتانیا دماغه را به طور دائم از هلند گرفت.

    در 1948، هیات ملی (National Party) با سیاستی مبنی بر تبعیض نژادی که بعدها با نام آفریقایی آن آپارتهاید (Apartheid) نامیده شد، داوطلب شرکت در انتخابات شدند. در 1966، منطقه شش (District Six) که محلی پر جنب و جوش بود، با خاک کسان شد و منطقه مخصوص سفید پوستان اعلام شد. این اتفاق و بسیاری از ادعاهای مشابه زیر نظر Group Areas Act موجب شد تا کل جامعه از محل اصلی خود ریشه کن شود و در قسمت فلات دماغه مسکن بگیرد.

    تحت تسلط آپارتهاید دماغه منطقه ای با تبعیض بین نیروهای انسانی رنگین پوست بود که در آن آفریقاییان سیاه پوست از حقوق خود محروم بودند.


    صنایع دستی که در بازارهای محلی بفروش می رسد
    نلسون ماندلا (Nelson Mandela) چند ساعت پس از آزادی در سال 1990، اولین سخنرانی عمومی خود در طی چند دهه را بر روی ایوان ساختمان شهرداری کیپ تاون ایراد کرد و آغاز دوره ای جدید برای آفریقای جنوبی را اعلام نمود.

    عده بسیاری از اهالی کیپ تاون هنوز با محدودیتهای نژادی از یکدیگر جدا هستند و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سلامتی در همه جا دیده میشود. کیپ تاون با مشکلات عمده ای چون بیماری ایدز، سل و جنایات وابسته به مواد مخدر درگیر است و دارای بالاترین درجه قتل در جهان است.

    جهانگردی
    علی رغم مشکلات مذکور، آب و هوای گرم کیپ تاون، زیبایی چشمگیر مناظر، ورزشهای در هوای آزاد و تنوع فرهنگی این شهر را به یکی از مراکز بسیار محبوب جهانگردی در آفریقای جنوبی مبدل کرده است. تعدادی از مهمترین جاذبه های توریستی کیپ تاون اینها هستند :

    • Table Mountain که پس زمینه چشم نواز شهر است و میتوان پیاده یا با تراموای برقی به آن رسید.
    • کیپ پوینت (Cape Point) یک دماغه تماشایی در انتهای کیپ پنینسولا.
    • اسکله ویکتوریا و آلفرد (Victoria & Alfred Waterfront) یک مرکز خرید معروف با صدها فروشگاه، هتلهای خوب، یک تفرج گاه ساحلی و آکواریوم.
    • جزیره روبن (Robben) که بیشتر به خاطر وجود زندان نلسون ماندلا در آن شهرت دارد.
    • باغهای گیاه شناسی کیرستنبوخ (Kirstenbosch) که در منطقه ای حیرت آور در زیر کوه قرار دارد.

    فعالیتهایی در هوای آزاد
    کیپ تاون دارای سواحلی متعدد پوشیده از شنهای سفید رنگ است. ساحل بلوبرگ (Blouberg) دارای منظره کلاسیکی از کوهستان Table Mountain و در ماههای بین سپتامبر تا فوریه یکی از مکانهای مهم موج سواری با بادبان و موج سواری با کایت در سطح جهانی است. این ساحل به خاطر اینکه زیستگاه پنگوئن ها است هم شهرت فراوانی دارد.


    Cape Point از دیگر مناظر طبیعی کیپ تاون
    کرجی رانی به منظور تماشای مناظر زیبای شهر که از بندر ویکتوریا و آلفرد، هوت بی (Hout Bay) و سیمون تاون (Simon Town) آغاز میشود و تورهای محلی به جزیره روبن نیز بسیار مورد توجه جهانگردان هستند.

    گردشگاههای متعدد و مسیرهای زیبای مناسب برای پیاده روی در اطراف و مرکز شهر وجود دارند و کوهستانهای اطراف نیز امکانات بیشتری برای گشت و گذار فراهم میکنند. ورزشها و تفریحات دیگر شامل موج سواری، قایق رانی، ماهیگیری، گردشگری، کوه نوردی، دوچرخه سواری کوهستانی، گلایدر رانی و چتربازی با قایق و تماشای جانواران منطقه از جمله فوکها، پرندگان و نهنگها است.

    فعالیتهای فرهنگی
    امکانات گردشگری به منظور شناخت فرهنگ و آداب و رسوم کیپ تاون از تنوع بسیاری برخوردار است.موسیقی جز محلی، تورهای شهرستان گردی و بازدید از اماکن باستانی و تاریخی از آن جمله اند.

    کارناوال سالیانه خنیاگران کیپ تاون که همه ساله در 2 ژانویه برگزار میشود، در واقع یک جشنواره است که گروههای مختلفی از نوازندگان و خوانندگان با البسه ای به رنگهای درخشان و شاد در رژه آن شرکت میکنند و هر یک چتری رنگین یا یک ساز در دست دارند. محل اصلی برگزاری هنرهای نمایشی مرکز تئاتر آرت اسکیپ (Artscape) نام دارد.

    نظرات شما ()