سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در مصیبتها چون آزادگان شکیبایى باید و یا چون نادانان فراموش کردن شاید . [نهج البلاغه]
کوروش - دانش نامه
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 332523
بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 9
........... درباره خودم ...........
کوروش - دانش نامه
........... لوگوی خودم ...........
کوروش - دانش نامه
........ پیوندهای روزانه........
صدام [141]
[آرشیو(1)]


............. بایگانی.............
جک
مطالب پزشکی
کوروش
ورزش ایران باستان
چشمه
عکس
خیام
عربستان
دخانیات
خلاصه ی از تاریخ ایران
دانلود سریال های باغ مظفر
پیکاسو
Age of Mytholog کد های تقلب
زندگی نامه پل سزار
درباره ی صیف الله
طبیعت تاوان
لیزر
کوه اورست
تاریخ چیست
خواص ماهی
خواص سویا
مکانیک
بی اشتهایی
حمله ی نظامی به ایران
قانون پاپکر
فیبر نوری
انرژی هسته ای
مایعات و شیمی درمانی
اهرام ثلاثه
قد انسان
اندازه گیری شعاعزمین
تغذیه ی درست
قیامت
بیماری سارس
ابوبکر
نفت
امواج مغناطیسی
بی عنوان
معنی سوره ی قیامت
معنی سوره ی ال عمران و فاتحه
داستان
داونچی
الکترون
نور
از سیر تاپیاز صدام
جنگ و مرگ
تندرستی و ازادی
علوم کامپیوتر
کسب در امد ازاینترنت
دانلود جدید ترین نرمافزار ها ی موبایل
کد تقلب GTA5
تاریخ باستان
کاربرد نظر سنجی در اینترنت
فلیور و هدایت
فضای شهر ما و ذهن ما
شب قدر
باختین وزندگی روز مره
ترافیک و شهری بی انظباط
بنیامین وزندگی روز مره
فرو پاشی خانواده
سنت انسان ها
زغال سنگ
دانستنی های مفید
سکوت انسان ها
الکترونیک
برق
کتاب اسطوره شناسی سیاسی
یک نظر علمی درباره ی فرهنگ
کتاب جامعه ی مدنی جوان
کتاب خط قرمز
مشکلات پسته کاران حل خواهد شد
کتاب قرن روشن فکران
کتاب زندگانی تولستی
کتاب خاطرات جوانی
کتاب هنر و تاریخ
کتاب در امدی بر انسان شناسی
موفقیت کاشت مستقیم برنج در گلستان
کتاب قوم شناسی سیاسی
کتاب محکومان
کتاب علوم انسانی
کتاب امپراطوری نشانه ها
از فرهگ تا توسعه
کتاب خشونت سیاسی
ایران بیش از 33 نژاد بز وگوسفند دارد
کتاب تاریخ اندیشه ونظریات انسان
کتاب انسان شناسی شهری
کتاب نظم جهانی
مکانیزاسیون
زمستان 1385

.......جستجوی در وبلاگ .......

............. اشتراک.............
 
............آوای آشنا............

........... طراح قالب...........


 
  • کوروش کبیر

  • نویسنده : محمد:: 85/10/23:: 3:21 عصر

                       
                       
                       
    کوروش کبیر (Cyrus the Great)
     
    کوروش کبیر
    کوروش کبیر (529-580 قبل از میلاد) اولین امپراتور هخامنشی بود. او کسی بود که حکومت پارس را با در هم آمیختن دو قبیله اصلی ایرانی - مادها و پارسیان- به وجود آورد. از او به عنوان کشورگشایی بزرگ یاد شده است زیرا در زمانی، حاکم بزرگترین امپراتوریهایی بود که تا کنون به وجود آمده اند. او به خاطر بردباری بی مانند و رفتار بزرگ منشانه اش در برابر مغلوبین جنگ نیز شهرت فراوانی دارد.


    کوروش به محض غلبه بر مادها، دولتی را برای این قلمرو خود در نظر گرفت و مامورین دولتی را از بین بزرگان هر دو قبیله برگزید. پس از فتح آسیای صغیر(شبه جزیره بزرگی که در میان دریای مدیترانه و دریای سیاه قرار دارد)، کوروش سپاه خود را به سمت مرزهای شرقی حرکت داد. با ادامه حرکت به سمت شرق، او سرزمینهای مسیر خود تا رود سیحون ( آمودریا) را فتح کرد و پس از عبور از سیحون، به سی دریا در آسیای مرکزی رسید و در آنجا به منظور دفاع از این مرزها در برابر هجوم قبایل کوچ نشین آسیای مرکزی، شهرهایی با برج وباروی مستحکم و نیرومند بنا کرد.

    پیروزیهای کوروش در شرق موجب شد تا موقعیت برای فتح غرب مناسب شود.حالا نوبت بابل و مصر بود. زمانی که کورش بابل را فتح کرد، به یهودیان ساکن آن اجازه داد تا به " سرزمین موعود" باز گردند و با برخورد توام با احترام و مدارا با اعتقادات مذهبی و آداب و رسوم نژادهای دیگر، به عنوان یک فاتح آزادی بخش، مشهور شد و امروز نام کوروش، به عنوان یکی از محبوب ترین و مورد احترام ترین امپراتوران در تاریخ به ثبت رسیده است.

    فرمان کوروش کبیر
    فرمان کوروش کبیر که بر روی یک استوانه گلین، به خط میخی و به زبان آریایی نوشته شده است، در 1878 در جریان حفاریهای محل تمدن بابل، به دست آمد. در این فرمان، کوروش، شیوه رفتار انسانی با ساکنان سرزمین بابل را برای فاتحان ایرانی شرح داده است.

    این سند به عنوان اولین منشور حقوق بشر شناخته شده است و در سال 1971، سازمان ملل متحد ترجمه متن آنرا به تمام زبانهای رسمی به چاپ رساند و آن را در اختیار دفاتر این سازمان در کشورهای مختلف قرار داد.

    در اینجا بخش آغاز این فرمان را می خوانید:
    "آنگاه که من به آرامش و بی آزاربه بابل در آمدم در میان هلهله و شادی اورنگ فرمانروایی را در در کاخ پادشاهی استوار داشتم ... بی شمار سپاهانم به صلح در بابل گام بر داشتند. روا نداشتم کسی وحشت را بر سرزمین سومر و اکد فرا آرد. نیازمندیهای بابل و تمامی پرستشگاه های آنان را پیش دیده داشتم و در بهبود زندگی همگان کوشیدم. همه یوغ های ننگین بردگی را از مردمان بابل بر داشتم. خانه های ویرانشان را آباد کردم. به تیره بختیهاشان پایان دادم. مردوک مهتر خدای، از کردارم شاد شد و به من کوروش، پادشاهی که او را نیایش کرد و به کمبوجیه پسرم ... و به همه سپاهیانم، مهربانانه برکت داد از ته دل در پیشگاهش خدایگانی والای او را بس گرامی داشتیم. و همه پادشاهانی که در بارگاه خود به تخت نشسته اند در چهار گوشه جهان از فرا دریا تا فرو دریا ... همه ی پادشاهان باختر زمین که در خیمه ها سکونت داشتند برای من خراج گران آوردند و در بابل بر پایم بوسه زدند. از... تا شهرهای اشور و شوش آگاده اشنونا شهرهای زمبان مورنو در تا قلمرو سرزمین گوتیوم شهرهای مقدس فراسوی دجله را که پرستشگاه هاشان دیر زمانی ویران بود مرمت کردم و پیکره ی ایزدانی را که میان آنان جای داشتند به جای خود بازگرداندم و در منزلگاهی پایدار اقامت دادم. تمام مردمان آواره را جمع کردم و خانه هاشان را به آنان باز گرداندم ... اجازه دادم همگان در صلح بزیند."


    March 05, 2005
    توضیحات شما
    - با تشکر از مطالب شما خواهشمندم ازچگونگی حکومت سلسله هخامنشیان بیشتر مطلب بنویسید باتشکر فرزاد
    فرزاد زورقچی , October 9, 2005
    - درود بر شما من خسته نباشید میگم به خاطر کار بزرگی که میکنید و مردم اریایی را با چدرانشان اشنا میکنید خرم و پایدار باشید و همیشه اهورایی
    reza , October 3, 2005
    - برای کسی به نام عادل مینویسم که بداند پس از کتاب های زیادی که در مورد کورش کبیر مطالعه کرده ام ، دریافته ام که او آنقدر بزرگوار و آزاد اندیش بود که حتی دشمنانش هم از او به نیکی یاد کرده اند. و تنها انسانی در طول تاریخ است که بیشترین کتاب ها در تعریف از خوبی هایش به چاپ رسیده است و تو عادل تنها کسی هستی که بر خلاف اسمت بی نهایت غیر عادلانه در مورد این مرد بزرگ قضاوت کرده ای .واقعا از فکرت متاسفم. کورش آنقدر ارزشمند و اصیل است که اگر ایرانی هم نبود من برایش احترام قائل بودم.پس در مورد کورش ایده ناسونالیستی معنی ندارد او متعلق به دنیا و انسانیت است.
    ناهید , September 27, 2005
    - شاید مهمترین خواسته پدر بزرگوارمان کورش کبیر از ما این باشد که: بزرگ فکر کنیم ، کتاب بخوانیم ، راستگو باشیم ، به درستی عمل کنیم و خود برای سرنوشتمان تصمیم بگیریم همانگونه که او عمل کرد آرامگاه کورش بزرگ به واسطه سد در حال احداث در معرض به زیر آب رفتن و نابودی است همچون خلیج فارس از پاسارگاد هم حمایت میکنیم، نسل آینده ما نیاز دارد که بداند و ببیند که در گذشته که بوده است.
    راشل , September 27, 2005
    - لطفا متن کامل لوح کروش را برایم بفرستید.
    حسین , September 21, 2005
    - با سلام: من از خواندن مطالب این سایت لذت بردم.یادم هست چندی قبل به تخت جمشید رفته بودم.باور کنید گریه ام گرفته بود!! که چه بودیم و چه شدیم!! از شرایط و اوضاع این اثر بزرگ تاریخی تاسف خوردم و از بی توجهی که به این مجموعه بزرگ روا مبشود در شگفتم.گویا که ما قبل از اسلام هیچ نداشته ایم! ملیت ما نادیده گرفته میشود!از آقای لاریجانی نقل شده است که ایرانیان قبل از اسلام وحشی بوده اند!! مسلم است که چنین طرز تفکری چه بر سر ما خواهد آورد.ناراحتم از این که نسل جوان و نوجوان ما کمتر اطلاعی از گذشته ما دارند.برای اعراب که فبل از اسلام تمدنی نداشته اند پذیرفتنی است که تمام تاریخشان بعد از اسلام باشد اما در مورد ما ایرانیان قطعا صحت ندارد.آنگاه که اعراب دختران را زنده بگور میکردند زنان ایرانی عهده دار مسئولیتهای بزرگ سیاسی و کشوری بودند.متن لوح کوروش به هنگام فتح بابل را خوانده اید؟آیا با گذشت قرنها کلماتی انسانی تر و صمیمانه تر شنیده اید؟پس از قرنها سعی میکنیم به چیزی برسیم کو هزاران سال قبل داشته ایم، چرا؟؟ چرا اینگونه ایم و چه کنیم که آنگونه باشیم؟؟
    حسین , September 21, 2005
    - بی شک کوروش کبیر بزرگترین وبرجسته ترین شخصیت تاریخ بشری است.من این ادعا را بگزافه نمی گویم بلکه اگر کمی بیندیشیم ودقت نمائیم متوجه می شویم که تمامی پیامبران وپیشوایان دینی(که ازآنان بعنوان شخصیتهای برجسته تاریخ یادمی شود)درابلاغ ماموریت خود کاملا مجبور ومحکوم به حکم الهی بودند بگونه ایکه هیچگونه اختیاری دراین زمینه ازخود نداشتند . وحال آنکه کوروش کبیرکه بسان یک پیامبر الهی عمل نمود تمامی اعمال خود را به اختیار شخصی واز روی میل باطنی انجام داد .
    , September 18, 2005
    - با سلام متن کامل منشور کوروش کبیر را می خواهم متشکرم
    sani , September 14, 2005
    - با سلام وبا تشکراز مطالب خوبی که در سای دارید لطفامنشور کامل کوروش را برایم بفرستید
    کوروش , September 6, 2005
    - با سلام.خیلی ممنون که ما را با تاریخ افتخار آمیز کشورمان آشنا می کنید. من مایلم که متن کامل فرمان کوروش کبیر را داشته باشم. متشکرم
    leila , September 4, 2005
    - ba arze salam aghe momkene matne vasiyat naameye kooroshe kabir ra baraye man beferestid. baa tashakor.
    hassan , August 31, 2005
    - آری ببین که این قوم جاهل چه بر سر میراث آن پیامبر خدا آوردند... خیلی مشتاقم که این وصیت نامه را داشته باشم. با تشکر
    HEsS , August 30, 2005
    - کوروش پدر من است ... چگونه احترامش نکنم؟
    Mohammad , August 30, 2005
    - من به تاریخ قبل از اسلام علاقه زیادی دارم مخصوصا به دو پادشاه کوروش کبیر و داریوش بزرگ و شاهپور چون عظمت ما در متعلق به اونهاست
    mehrshad , August 29, 2005
    - سلام بر تمام دوستاران ایران زمین من من متن کامل وصیت نامه کوروش و متن کامل استوانه حقوق بشرش اورامی خواستم برایم بفرستید از شما متشکرم
    طناز , August 25, 2005
    - من حکومت می خواهم کنم بر مردم ایران مثل کوروش کبیر که از اجدادم هست بله من از نوادگان کوروش کبیرم
    حامد , August 13, 2005
    - سلام اطلاعات خیلی خوبی در این سایت وجود دارد من امیدوارم همه ایرانیان به ایرانی بودنشون افتخار کنند و دوباره به اصل اریایی خود بازگردند همیشه ماندگار است نام کوروش کبیر لطفا در مورد نشان فروهر برای من اطلاعان بفرستید وهمچنین وصیت نامه کوروش کبیر را سربلند باشید
    مهدی , August 9, 2005
    - با سلام متن کامل منشور کوروش کبیر را می خواهم متشکرم
    فرشید , August 1, 2005
    - سلام خسته نباشید. از سایتتون متشکرم بسیار عالی بود. میخواستم به عادل بگم تو یک بدبخت عقده ای هستی که همون به قول خودتون خمینی کبیر به دردتون میخوره تا به فلاکت بیوفتین. من خیلی خوشحالم که همنام بزرگترین مرد سرزمین عزیزم ایران هستم در مورد کوروش کبیر هم کتاب هایی مطالعه کردم کوروش یک پیامبر بود و اولین کسی که یکتا پرستی رو در بین ایرانیان اورد من از همه ایرانی ها یا حداقل کسایی که به این سایت مراجعه میکنن میخواهم که نشان زیبا وپر رمزو راز فروهر که نشان مقدس ایرانیان باستاه هست رو همیشه در گردن داشته باشند که نشان صلح است در اخر میخواستم خواهش کنم وصیت نامه کوروش کبیر رو برای من میل کنید مرسی همیشه پاینده و سربلند باشید
    کوروش , July 27, 2005
    - salam khili aly bod az neveshtahaton sod mand shodim va be agahy ma afzodid agar mishe lotf konid vasiyat name korosh ra vasam befrestid manon misham be omide piruzy
    افشار , July 19, 2005
    - با عرض سلام من میخواستم وصیت نامه کورش را برایم بفرستین با تشکراز سایتتان
    , July 17, 2005
    - یادم رفت بگویم که ایرانیان به بیگانگان بی هویتی که جز بدبختی و بی آبرویی چیزی برای ایران به ارمغان نمی آورند و فقط اکسیژن و هوا را مصرف می کنند ، ویرانیان میگوییند ، شما هم یاد بگیرید
    Arya Pedram - آریا پدرام , July 17, 2005
    - به نام خداوند بخشنده ی مهربان سلام به همه شما دوستان میهن پرست امید است امپراطور بعدی که یقین دارم ظهور خواهد کرد و در همه جا ظهورش را گفته اند ، خصوصیات اخلاقی پادشاهانی همچون کوروش ، شاپور ، یعقوب لیث ، نادر ، کریم خان و دیگر پادشاهان اصیل ایرانی را پیشتر داشته باشد . و امید است این امپراطور ، نژادهای بیگانه ای همچون عربها را از مملکت مقدسمان بیرون اندازد خدا یا رو نگهدار همه ی شما ایرانیان اصیل میهن پرست
    Arya Pedram - آریا پدرام , July 16, 2005
    - متن کامل ترجمه شده منشور کوروش را می خواهم
    ali , July 16, 2005
    - دوست عزیز آقای عادل، صحبت های شما دقیقا" نشان می دهد که خود شما دارای تمام صفت هایی را که بر شماردید هستید، بهتر است در نگرش خود و نحوه صحبت خودتون تجدید نظر کنید و اینقدر تنگ نظر نباشید.
    سیامک , July 16, 2005
    - koorosh ham ye avazi khoonriz mesle sayere hitler va napelon va tezar va sezar va ... 124*e^3 bisharafe dige bood!!!!!!!!!! shoma ha ham ye edde badbakhte too sari khordeye ahmaghe nationalist hastin.
    adel , July 15, 2005
    - زشیر شتر خوردن وسوسمار عرب را رسانده است جایی به کار که بر سر تاج کیانی کنم آرزو تفو بر تو چرخ گردون تفو
    soshiant , July 15, 2005
    - با تشکر اگه می شه وصیت نامه ی کوروش رو برام بفرستید
    arash , July 15, 2005
    - با سپاس از شما من برای تهیه یک مجوعه گرافیکی از بنیانگزاران سلسله های پادشاهی ایران به کمک شما احتیاج دارم نام سلسله های بزرگ و بنیان گزار ان دورود بر شما
    رضا , July 1, 2005
    - ba dorod in matlabiro ke negaresg kardid besyar jaleb bode va kamale sepasgozary ra darm va lotf konid matalebe digaryham ezafe befrmaeed be in matlab chon dar har sity ke moraje mishe darin rabete hamino neveshte. va iraniane aziz hamishe say konan ke dar rahe agahi gozashte va tarikheshon bishtar kasbe ettelaat konan.ba sepase mojadad
    korush , June 30, 2005
    - با تشکر از شما که باعث اطلاع ایرانیان از گذشته شان میشوید
    مهدی , June 28, 2005
    - ان زمانی دنیا گوشت سگ و گربه میخورد ما در ایران به رهبری کوروش تمدن داشتیم
    باقر , June 27, 2005
    - کوروش کبیر ابروی ایرانی در دنیا است
    , June 27, 2005
    - همانا من کوروش پسر کمبوجیای پارسی هستم ایرانیان را عزت جهانی دادم و آنان را سرور اسیا کردم .... از شما که در مسیر زنده نگاه داشتن نام نامدارترین شاهنشاه تاریخ بشریت گام بر می دارید صمیمانه متشکرم. پسر ایرانی
    Mega , June 25, 2005
    - there is one graet man in my life and that man is kourosh the great
    mohammad ali , June 10, 2005
    - کوروش ستاره پادشاهی ایران
    حیدر , May 24, 2005
    - باتشکرازچاپ این مقاله لطفامطالب بیشتری درموردپدرایران بنویسید.
    mehdi , May 19, 2005
    - سلام اول اینکه خیلی جالب بود برای من دوم اینکه من برای مردان بزرگی که تاریخ کهن کشور ما را رقم زدن خیلی احترام قائل هستم سوم اینکه دوستان گرامی اگه بشه منم یک نسخه از وصیت نامه کوروش داشته باشم خوشخال می شم درود من از سرزمین سبز سبز شمال به روح بزرگمردان تاریخ که همچون برگهای دختان تاریخ
    seyyed hamed , May 15, 2005
    - ذبه نظر من کوروش یکی از 126 هزار پیغمبر خداست.
    amir , May 2, 2005
    - سلام...کورش مردی بزرگ بود و من اعتقاد دارم ذوالقرنین خودشه... منم وصیت نامه رو میخوام اکه میتونید به منم بدین... مردوخ نگهدارتان
    Baron , April 30, 2005
    - کاش کوروش بود و میدید با این خاک چه کردند.....اگه میتونید منم وصیت نامه کوروش و به پسرش میخوام
    میلاد , April 26, 2005
    - کورش بسیار انسان بزرگی بود و با sagadبسیارموافقم در ضمن وصیت او را برایم میفرستید با تشکر
    soly , April 24, 2005
    - salan
    , April 17, 2005
    - من برای کوروش مانند پیامبراحترام قائلم
    sajad ,


    نظرات شما ()