سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی پادشاهان و خیانتکاران، کمتر می پاید [امام علی علیه السلام]
مطالب پزشکی - دانش نامه
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 332651
بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 34
........... درباره خودم ...........
مطالب پزشکی - دانش نامه
........... لوگوی خودم ...........
مطالب پزشکی - دانش نامه
........ پیوندهای روزانه........
صدام [141]
[آرشیو(1)]


............. بایگانی.............
جک
مطالب پزشکی
کوروش
ورزش ایران باستان
چشمه
عکس
خیام
عربستان
دخانیات
خلاصه ی از تاریخ ایران
دانلود سریال های باغ مظفر
پیکاسو
Age of Mytholog کد های تقلب
زندگی نامه پل سزار
درباره ی صیف الله
طبیعت تاوان
لیزر
کوه اورست
تاریخ چیست
خواص ماهی
خواص سویا
مکانیک
بی اشتهایی
حمله ی نظامی به ایران
قانون پاپکر
فیبر نوری
انرژی هسته ای
مایعات و شیمی درمانی
اهرام ثلاثه
قد انسان
اندازه گیری شعاعزمین
تغذیه ی درست
قیامت
بیماری سارس
ابوبکر
نفت
امواج مغناطیسی
بی عنوان
معنی سوره ی قیامت
معنی سوره ی ال عمران و فاتحه
داستان
داونچی
الکترون
نور
از سیر تاپیاز صدام
جنگ و مرگ
تندرستی و ازادی
علوم کامپیوتر
کسب در امد ازاینترنت
دانلود جدید ترین نرمافزار ها ی موبایل
کد تقلب GTA5
تاریخ باستان
کاربرد نظر سنجی در اینترنت
فلیور و هدایت
فضای شهر ما و ذهن ما
شب قدر
باختین وزندگی روز مره
ترافیک و شهری بی انظباط
بنیامین وزندگی روز مره
فرو پاشی خانواده
سنت انسان ها
زغال سنگ
دانستنی های مفید
سکوت انسان ها
الکترونیک
برق
کتاب اسطوره شناسی سیاسی
یک نظر علمی درباره ی فرهنگ
کتاب جامعه ی مدنی جوان
کتاب خط قرمز
مشکلات پسته کاران حل خواهد شد
کتاب قرن روشن فکران
کتاب زندگانی تولستی
کتاب خاطرات جوانی
کتاب هنر و تاریخ
کتاب در امدی بر انسان شناسی
موفقیت کاشت مستقیم برنج در گلستان
کتاب قوم شناسی سیاسی
کتاب محکومان
کتاب علوم انسانی
کتاب امپراطوری نشانه ها
از فرهگ تا توسعه
کتاب خشونت سیاسی
ایران بیش از 33 نژاد بز وگوسفند دارد
کتاب تاریخ اندیشه ونظریات انسان
کتاب انسان شناسی شهری
کتاب نظم جهانی
مکانیزاسیون
زمستان 1385

.......جستجوی در وبلاگ .......

............. اشتراک.............
 
............آوای آشنا............

........... طراح قالب...........


 
  • مطالب پزشکی

  • نویسنده : محمد:: 85/10/21:: 4:37 عصر

    گاسترو آنتریت حاد – مسمومیت غذائی

    تعریف بیماری

    ورم حاد لایه مخاطی روده و معده را گاسترو آنتریت می گویند . 

    علت :

    زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی ، ویروس گریپ روده ای ،‌حساسیت نسبت به برخی از غذاها ،‌مسمومیت غذائی ، مسهل های قوی ،‌داروها ،‌فلزات سنگین ، بیماریهای عفونی و سوختگی ها از عوامل مهم گاسترو آنتریت حاد می باشند .

    علائم :

    با توجه به علائمی که سبب تحریک معده و روده ها می گردد ، کوفتگی ،‌بی قراری ، بی اشتهائی ،‌تهوع ،‌استفراغ ،‌صدای شکم ،‌اسهال و بهت و در صورت اسهال سوزش مقعد از علائم این عارضه است . 

    شناخت بیماری :

    برسی دقیق علت و علائم این بیماری با توجه به سابقه بیمار و مصرف مواد محرک دستگاه هاضمه ،‌حساسیت مواد غذائی و وجود عفونت انگلی ،‌وجود گاسترو آنتریت را مشخص می سازد .

    درمان :

    استراحت و تجویز داروهای ضد استفراغ ، و ضد دل درد ، غذاهای مایع و سبک از روشهای درمانی این بیماری می باشد <:P:>  <:P:>اتساع حاد معده : <:P:> 

    تعریف :  اتساع ناگهانی معده که طی آن تنوس معده به سرعت و ناگهانی از بین می رود و مقدار زیادی مایع و گاز در معده جمع شود ، اتساع حاد معده نامیده می شود

    علت :  وقفه در واکنش اعصاب حرکتی معده ، فشار وتحریک مکانیکی دوازدهه در حین اعمال جراحی ، از دست رفتن الکترولیتها در اشخاص ضعیف ، انغارکتوس و ترمبوز شریانی از علل مهم اتساع معده محسوب می گردد .

    علائم :  احساس انباشتگی شکم ، درد ، استفراغ مایع آغشته به صفرا ، اتساع قسمت فوقانی شکم ، بروز صدا ، تشنگی ، تنگی نفس و بالاخره کالت شوک از علائم بارز اتساع شکم به شمار می آید .

    شناخت :  استفراق شدید و بروز علائم ذکر شده موجب شناخت اتساع حاد معده می گردد .

    درمان :  خالی کردن معده ، حفظ تعادل الکترولیتی بدن ، جبران آب از دست رفته بدن ، به کمک داروها از عوامل مهم درمانی اتساع حاد معده می باشند .

    تعریف :  زخم محدود و سطحی طبقه مخاطی معده را که به داخل طبقه مخاطی عضلانی در قسمت تحتانی مری ، معده ، دوازدهه و سایر نقاط حساس معده نفوذ کرده باشد ، زخم پیتیک می نامند .

    علت :   ازدیاد ترشح اسید معده ، مهمترین عامل ایجاد کننده زخم پیتیک به شمار می آید . البته اختلالات روانی در ایجاد زخم مذکور تاثیر غیر قابل انکاری را دارند .

    علائم :   در مواردی که زخم در ناحیه مری باشد ، ناحیه حفره یا پشت استرنوم دردناک است . در زخم معده درد و سوزش و آروغ های ترش و اتساع شکم و تهوع و استفراق ترشح زیاده از حد بزاق و بی اشتهائی و لاغری و اسهال و کم خونی از علائم زخم پیتیک به شمار می آیند .

    درمان :  درمان این بیماری در موارد خوش خیم جنبه التیامی دارد ، برای این منظور استراحت فکری و بدنی ، آرام کردن فعالیت حرکتی و ترشح معده ، اصلاح کردن وضع تغذیه . و در صورت بد خیم بودن و وجود سرطان ، جراحی از عوامل درمانی زخم پیتیک محسوب می شود .P:>  <:P:>گاستریت <:P:> 

    تعریف :  ورم حاد یا مزمن لایه مخاطی معده را گاستریت می گویند .

     

    علت :  در گاستریت حاد که مخاط معده بطور ناگهانی و گاه ی بصورت خطرناک بروز می کند ، عللی چون استفاده از موادی نظیر  الکل ،  ادویه جات ، سالسیلاتها ، فرآورده های دوده ذغال ، آنتی بیوتیکها ، غذاهای خیلی داغ ، غذاهای آلرژی زا ، استفاده از داروهای مختلف ، خوردن اسیدها و قلیا ئیات قوی ، عفونتهای باکتریال و ابتلا به بیماریهای عفونی ، موجب گاستریت می شوند .

     

    علائم :  در گاستریت حاد ، کوفتگی ، بی اشتهائی ، احساس پر بودن معده ، تهوع ، سر درد ، سر گیجه ، استفراغ که موقتاٌ معده را تسکین می دهد ، تشنگی شدید ، حالت بهت ، تنفس تند ، اتساع شکم ، حساس و سفت بودن شکم و در گاستریت مزمن ، اختلال عمل حرکتی معده و بروز علائمی چون علائم زخم معده ، از علائم مهم گاستریت محسوب می شود .

     

    درمان : استراحت ، داروهای ضد تهوع ، تخلیه معده ، تجویز مایعاتی چون آبگوشت نمکدار ، آب ، چای شیرین ، آب معدنی ، و سوپ رقیق ، تجویز غذاهای نرم و ملایم چون نان تست شده همراه با کره ، تخم مرغ نیم بند ، غلات پخته شده ، پوره سیب زمینی ، فرنی ، ماست شیرین ، شیر و خامه ، ژله ، گوشت پخته یا کباب شده ، در صورت خوردن مواد منهدم کننده بر طرف ساختن مواد ایجاد کننده گاستریت ، تجویز داروهای ضد سم ، و در موارد گاستریت حاد ، اجتناب از مصرف کلیه موادی که سبب تحریک معده می شوند ، که شامل : الکل ، سیگار ، ادویه جات ، داروها ، مسهلهای قوی ، داشتن رژیم غذائی مناسب ، درمان خونریزی معده و در موارد شدید عمل جراحی از عوامل مؤثر و درمان کننده گاستریت حاد و مزمن به شمار می آیند

    سوء هضم

     

    <:P:>

    <:P:>

    <:P:>

    <:P:>

    <:P:>

    معرفی بیماری : مجموعه علائمی چون تهوع ، احساس سوزش  در سر دل ، احساس درد  در قسمت  فوقانی  شکم ، نفخ و آ روغ واحساس پر بودن و اتساع شکم بعد از خوردن غذا ، سوء هضم نامیده می شود .

     

     

    علت بیماری : بیماریهای  دستگاه کوارش ، پر خوری یا تند  خوردن غذا ، نجویدن غذا ، غذا خوردن  بعد از عصبانیت حالات هیجانی وفشارهای روانی ، بلع مقادیر زیادی هوا ، کشیدن سیگار به تعداد زیاد ، یبوست ، خوردن غذاهائی که خوب پخته نشده باشند ، مصرف غذاهای  پر چربی  با موادی  چون  خیار ، تربچه  و سبزیجات نفخ زا مثل لوبیا ـ کلم شلغم ـ پیاز ، از شایع ترین  علل سوء هضم  به شمار می آیند . علل  مذکور که تغئی ر وضعیت فعالیت حرکتی معده را موجب می گردند ، باعث وقفه در حرکت معده و ضعف  حرکات دودی  معده می شوند ، به ترتیبی که زمان تخلیه معده طولانی شده و سر انجام اتساع  بیش  از اندازه معده را  بوجود می آ ورند . بطو رمثال  گرسنگی و غذاهای  اشتها آور انقباض  معده  را افزایش  می دهد ، حال آنکه  ترس ، شوک و خستگی  مانع  این  انقباض می شودیا الکل  و  قهوه حرکات دودی معده را شدت می بخشد . اما کشیدن سیگار آنرا خفیف کرده و تخلیه معده را بتعویق می اندازد .

      

     

    علائم بیماری : تهوع که بر اثر فشارهای وارده بر دیواره معده پدید می آید ، سوزش سر دل که عبارت از ترش کردن می باشد ، نفخ که عبارت از تجمع گاز ها در معده یا روده است ، از مهمترین علائم سوء هضم محسوب می شوند .

     

    در مان : رژیم غذائی  متعادل ، محیط آرام  و مفرح ، اجتناب از کشیدن  سیگار قبل از غذا ، پخته  بودن غذا ، بر طرف ساختن هیجان واضطراب ، تجویز داروهای ضد نفخ  ، ضد استفراغ و آرام بخشهای عصبی ، تسکین آروغها به کمک داروهای خواب آور و مایعات گازدار ،استفاده میوه جات پخته ، بیماری سوء هضم را درمان می کند .


    نظرات شما ()